1.Stručné shrnutí údajů ze žádosti
1. Identifikace
provozovatele |
MAIER CZ, s.r.o.,
Prostějov, Průmyslová 4259/14, PSČ 796 01, IČ 272 54 500 |
2. Název
zařízení |
Zpracování
polymerů a jejich povrchová úprava |
3. Popis a
vymezení zařízení |
Umístění
zařízení
Kraj: Olomoucký
Obec: Prostějov
Katastrální území: Prostějov
Dotčené parcely:
7428/5, 7428/7, 7428/8, 7428/9, 7428/10, 7428/11,
7428/14, 7428/15, 7428/16, 7428/19, 7428/20, 7428/21, 7428/22, 7428/24,
7428/25, 7428/26, 7428/27, 7428/29, 7428/30, 7428/31, 7428/32, 7428/33,
7428/34, 7428/35, 7428/36, 7428/37, 7428/38, 7428/39, 7428/40, 7428/42,
7428/46, 7428/49, 7428/50, 8263, 8267/2
Účel zařízení
Firma MAIER je mezinárodní společností zabývající
se výrobou plastových komponent pro automobilový průmysl, domácí spotřebiče a
telekomunikace. Firma v současné době v provozech v Prostějově vyrábí zejména
plastové díly pro automobilový průmysl. Hlavními provozy jsou lisovna plastů
(vstřikovací lisy) a jejich následná povrchová úprava v lakovnách.
Díky zvýšené poptávce odběratelů (zejména výrobků
pro automobilový průmysl), kterými jsou např. mezinárodní společnosti jako
OPEL, PSA, Renault, Toyota atd.), se chce firma MAIER CZ rozvíjet rovněž
výrobou pokovených plastových částí automobilů, které v současnosti dodává
pouze její mateřská firma ve Španělsku. Firma chce tuto výrobu umístit do České
republiky, aby tím uspokojila poptávku automobilových výrobců ve střední
Evropě.
Výstavba linky na pokovování plastů přinese zvýšení
konkurenceschopnosti firmy a větší nabídku portfolia výrobků. Společnost MAIER
chce současně dosáhnout snížení nákladů zejména na dopravu výrobků a snížení
nákladů na pracovní síly ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi.
Firma MAIER CZ je v současnosti významnou
společností se zahraničním kapitálem v Prostějově, zaměstnávající cca 140
kvalifikovaných pracovníků. Po realizaci uvedeného záměru vzroste počet
pracovních míst na 272.
Technologické a technické provozy tvořící
zařízení a s nimi přímo spojené činností
Výrobní technologické provozy
- Lisovna plastů – vstřikovací lisy (stávající
lisovna + instalace 9 nových lisů)
- Lakovna POC1 – povrchová úprava plastových dílů
– kryty kol osobních vozidel (stávající)
- Lakovna POC2 – povrchová úprava plastových dílů
– interiérové díly osobních vozidel (stávající)
- Galvanické pokovování – povrchová úprava
polymerů (nový provoz)
- Příjem materiálu, skladování, expedice výrobků,
logistika (stávající, dílčí úpravy na nové podmínky)
Technické provozy
- Kotelna – kancelářská vestavba (stávající)
font>
- Kotelna administrativní budova (stávající)
font>
- Kotelna – technologie (nová)
- Vytápění a větrání výrobních prostor (stávající
+ doplnění v nových provozech)
- Čistírna odpadních vod (nová)
- Výroba a rozvod stlačeného vzduchu (stávající +
doplnění o nové zařízení)
- Příprava a rozvod chladící vody (stávající +
doplnění o nové zařízení)
Ostatní související činností
- Údržba
- Nakládání s odpady
- Nakládání s dešťovými vodami
- Monitoring
Stručný popis jednotlivých provozů
Lisovna plastů – vstřikovací lisy
Výroba výlisků z různých druhů plastů (ABS, ABS-PC
…) na vstřikovacích lisech pro odběratele v automobilovém průmyslu (interiérové
díly osobních vozidel, kryty kol …). Surovina je dodávána obvykle ve formě
granulátu.
Stávající spotřeba plastů 2 335 t/rok (2013),
projektovaná finální kapacita 2 875 t/rok (rok 2018). Rozšíření výroby
plastových výlisků bude zajištěno instalaci dalších vstřikovacích lisů, ke
stávajícím 17 lisům přibude postupně 9 nových lisů.
Součástí lisovny jsou rovněž mlýny, ve kterých
dochází k rozemletí neshodných výrobků. Rozmělněné neshodné výrobky se následně
vrací zpět jako vstupní surovina do vstřikovacích lisů. Dalším pracovištěm pak
je mycí stůl pro periodické čištění lisovacích forem.
V prostoru lisovny není instalováno lokální
technologické odsávací zařízení. Znečištěná vzdušina je z vnitřním prostoru
lisovny odváděná v rámci prostorového větrání výrobního objektu.
Lakovna POC1 – povrchová úprava plastových dílů
– kryty kol osobních vozidel
Povrchová úprava plastových krytů kol (poklice)
osobních vozidel s použitím organických rozpouštědel, spotřeba organických
rozpouštědel je menší než 150 kg za hodinu a zároveň menší než 200 t
rok.
Jedná se o stávající lakovnu, která je v provozu od
roku 2006. Projektovaná kapacita je cca 175 tis. m2/rok, tj. 700
m2/den, nebo cca 29 m2/hod. Průměrná
spotřeby nátěrových hmot je 0,35 kg/m2, což představuje
spotřebu organického rozpouštědla cca 0,035 kg/m2 (při 10 % VOC). Celková spotřeba rozpouštědel tak je cca
6,1 t/rok (respektive 1 kg za hodinu). Jedná se o provozní spotřebu (nanášení
nátěrových hmot), nejsou zahrnuty servisní činností, údržba a proplach
systému.
Jednotlivé díly (výlisky) jsou uloženy na pásovém
dopravníku, na kterém kontinuálně procházejí jednotlivými technologickými
operacemi linky lakovny.
K hlavním operacím patří uložení výlisků na pás,
odstranění statické elektřiny z plastů, základní nátěr, sušení, chlazení,
vrchní nátěr, vytvrzování nátěrové hmoty, chlazení, odebírání hotových výrobků
z dopravníku.
Obě stříkací kabiny a navazující prostory jsou
odsávány. Odsávaná vzdušina v kabinách strhává přestřiky z procesu lakování do
mokré pračky pro zachycení přestřiků. Pro minimalizaci emisí VOC byla použita
následující opatření:
- použití vodou ředitelných barev
- použití vysoce účinných metod nanášení
font>
Již při projekci zařízení byly využity nejlepší
dostupné techniky pro omezení vlivu technologie na životní prostředí.
Lakovna POC2 – povrchová úprava plastových dílů
– interiérové díly osobních vozidel
Povrchová úprava plastových dílů interiéru osobních
vozidel s použitím organických rozpouštědel, spotřeba organických rozpouštědel
je menší než 150 kg za hodinu a zároveň menší než 200 t rok.
Jedná se o stávající lakovnu, která je v provozu od
roku 2008. Projektovaná kapacita je cca 60 tis. m2/rok, tj. 240
m2/den, nebo 10 m2/hod. Průměrná
spotřeby nátěrových hmot je 0,4 kg/m2, což představuje
spotřebu organického rozpouštědla cca 0,04 kg/m2 (při 10 % VOC). Celková spotřeba rozpouštědel tak je cca
2,4 t/rok (respektive 0,4 kg za hodinu). Jedná se o provozní spotřebu (nanášení
nátěrových hmot), nejsou zahrnuty servisní činností, údržba a proplach
systému.
Plastové výlisky zavěšené na podvěsném dopravníku
kontinuálně procházejí jednotlivými technologickými operacemi linky lakovny.
Velikost upravovaného povrchu na jednom závěsu je v průměru 0,65 m2.
K hlavním operacím patří navěšování dílů na
podvěsný dopravník, čištění výlisků, odstranění statické elektřiny z plastů,
nanášení základního nátěru, sušení, chlazení, vrchní nátěr, vytvrzování
nátěrové hmoty, chlazení, svěšování a ukládání hotových výlisků do
palet.
Obě stříkací kabiny a navazující prostory jsou
odsávány. Odsávaná vzdušina v kabinách strhává přestřiky z procesu lakování do
mokré pračky pro zachycení přestřiků. Pro minimalizaci emisí VOC byla použita
následující opatření:
- použití vodou ředitelných barev
- použití vysoce účinných metod nanášení
font>
Již při projekci zařízení byly využity nejlepší
dostupné techniky pro omezení vlivu technologie na životní prostředí.
Galvanické pokovování – povrchová úprava plastů
b>
Povrchová úpravu kovů nebo plastických hmot
s použitím elektrolytických nebo chemických postupů s obsahem lázně větším než
30 m3.
Zavedení technologie galvanického pokovování bude
probíhat postupně v letech 2015 – 2018. V roce 2018 by měla být dosažena
projektovaná kapacita zařízení – cca 260 tis. m2/rok, cca 1040
m2/den.
Celkový obsah lázní pro povrchovou úpravu je 414
m3, z toho vany pro chemické a elektrochemické procesy 234
m3 a vany pro oplachy 180 m3.
Zařízení se člení na těchto pět základní částí:
font>
- navěšovací / svěšovací stanice
- linka č. 1 Mezioperační sklad v lince, čištění
závěsů (demetalizace)
- linka č. 2 Předúprava a chemické procesy
(operace)
- linka č. 3 Elektrolytické procesy (operace)
- pomocná technická zařízení pro provoz
procesních van
Díly zavěšené na podvěsném dopravníku
(manipulátoru) budou kontinuálně procházet jednotlivými technologickými
operacemi linky galvanovny. Mezi linkami bude zboží dopravováno mokrou nebo
suchou kyvadlovou přesuvnou.
V pokovovací lince probíhají jak chemické procesy –
nanesení primární vodivé vrstvy na plast, tak elektrolytické procesy – vlastní
pokovení chromem.
Zjednodušené technologické schéma je následující:
font>
| | Výlisek z plastu ABS, ABS-PC …
| | |
| | |
font> | |
| | Nanesení tenké vrstvy
niklu | chemický
proces | |
| | |
font> | |
| | Nanesení vrstvy mědi
font> | elektrolytický proces | |
| | |
font> | |
| | Pololesklý nikl |
font> | |
| | |
font> | |
| | Lesklý nikl |
font> | |
| | |
font> | |
| | Mikroporézní
nikl | | |
| | |
font> | |
| | |
font> | |
| Chrom CrVI | | Chrom
CrIII |
font> |
| | |
font> | |
| Lesklý chrom mikroporézní |
font> | Lesklý chrom
CrIII | |
| | |
font> | |
...Zobrazit víc
|
Soubor(-y) | Delete file |
Stručné shrnutí.doc |
|
|
|